V rámci on-line marketingu se často setkáme s exportem dat mezi e-shopem a srovnávači zboží. Zde se jedná o tzv. produktový XML feed.
Zkratka XML pochází z anglického eXtensible Markup Language, v překladu rozšiřitelný značkovací jazyk. Je kompatibilní s mnoha nástroji a programovacími jazyky.
Struktura XML souboru
V rámci vnitřních informací elementu lze použít doplňující parametry. Samotné elementy mohou být vnořeny, ale nesmí se vzájemně překrývat.
Ukázka produktového XML feedu
<!-- kódování zadejte dle použitého typu ("utf-8", "windows-1250" ...). Doporučené a výchozí je utf-8 →
<ITEM_ID>62448
Solartent MC234CZ/A premium Beige
Stínítko z laminátových prutů Solartent MC234CZ/A premium Berige
Velmi praktické stínítko s lehkou konstrukcí z laminátových prutů.
Dům, byt a zahrada | Zahrada | Stínící technika | Zahradní slunečníky
8594061743744
MC234CZ/A
Solartent
http://example.com/slunecniky/solartent123
<DELIVERY_DATE>0
<DELIVERY_ID>DPD_PICKUP
<DELIVERY_PRICE>100
<DELIVERY_PRICE_COD>149
<EXTRA_MESSAGE>free_gift
<FREE_GIFT_TEXT>Powerbanka ADATA s kapacitou 12500 mAh
<EXTRA_MESSAGE>extended_warranty
<PARAM_NAME>barva
Béžová
http://example.com/obrazky/slunecniky/solartent123.jpg
<PRICE_VAT>1290
<MAX_CPC>6,50
<MAX_CPC_SEARCH>5,80
<!-- popis druhé nabídky... →
<!-- ... →
(zdroj: https://napoveda.zbozi.cz/xml-feed/)
Soubor často obsahuje název zboží, jeho popis, cenu, EAN a další podstatné informace včetně dostupnosti, počtu kusů a podobně. Každý systém, v tomto případě každý srovnávač zboží, má vlastní nároky na technické parametry feedu. U srovnávačů zboží je dobré dát si pozor na několik věcí.
Název
Název by měl být zpravidla unifikovaný a obsahovat produktovou značku nebo řadu. Upravené názvy produktů, se kterými se lze setkat v rámci e-shopů, jsou pro XML feedy často nepoužitelné – produkty musí být správně spárované. Zatímco se Google nákupy řídí spíše EAN kódem, u Zbozi.cz a Heureka.cz je důležitý název.
Kategorie
V rámci každého srovnávače zboží se lze setkat s podrobně propracovaným stromem kategorií, do kterého jsou řazeny jednotlivé produkty. Stejně tak má vlastní systém každý e-shop. Data musí být připravena tak, aby byly produkty správně kategorizovány. Pokud jsou produkty párovány ručně, vyplatí se začít od kategorií a postupovat směrem k jednotlivým produktům.
Specifikace jednotlivých zbožových srovnávačů
Heureka.cz - Specifikace XML feedu, kategorie podle Heureky
Zbozi.cz - Specifikace XML feedu
Glami.cz - specifikace XML feedu
Google Merchants a Google Ads - specifikace XML feedu
Shoptet.cz - specifikace XML feedu
Zdrojem XML feedu je zpravidla samotný e-shop. XML feed lze upravit v rámci e-shopu nebo za pomoci externího nástroje.
XML feed je nezbytný při úspěšné remarketingové / retargetingové kampani.