Marketingový mix 4P
Klasický marketingový mix 4P, představil v roce 1960 významný americký teoretik marketingu Edmund Jerome McCarthy. Jedná se o 4 kontrolovatelné proměnné, která dává společnost dohromady a uspokojuje tak cílový trh.
- Produkt: Co prodáváte? Jaké má váš produkt či služba jedinečné vlastnosti?
- Cena: Kolik to bude stát? A proč?
- Místo: Kde bude možné vaše služby či produkty koupit? Kde bude probíhat akvizice zákazníků?
- Propagace: Jak váš produkt či službu uvedete na trh a udržíte na očích? Co způsobí, že bude o produkt či službu zájem?
Marketingový mix 5P
Rozšíření klasického marketingového mixu o další proměnnou P.
- Lidé (People): Kdo jsou lidé, co se o výše uvedené body budou starat? Mají dostatek zkušeností? Budou své úkoly zvládat a stíhat? Jak bude fungovat zákaznická podpora?
Marketingový mix 7P
Marketingový mix 4P se pro oblast služeb jevil jako nedostatečný, a bylo nutné jej dále rozšířit o další 3P:
- Lidé (People) – usnadňují vzájemnou interakci mezi poskytovatelem služeb a zákazníkem.
- Procesy (Process) – podrobnější zaměření na to, jak je služba poskytována.
- Materiální prostředí (Physical environment) – pomáhá zhmotnění služby.