Guerilla marketing

G
Marketingový slovníček

Guerilla marketing je chytrá a kreativní marketingová strategie, která pomáhá zejména menším firmám konkurovat svým bohatším rivalům. Klíčem k úspěchu guerilla marketingu totiž není rozpočet, ale skvělý nápad, který dokáže upoutat pozornost a získat zákazníky.

Guerilla marketing využívá kreativní, překvapivé či virální taktiky, aby upoutal pozornost veřejnosti a zvýšil povědomí o značce či produktuGuerilla marketing využívá kreativní, překvapivé či virální taktiky, aby upoutal pozornost veřejnosti a zvýšil povědomí o značce či produktu

Pojem guerilla marketing byl oficiálně poprvé použit v roce 1984 v knize Guerrilla Marketing, kterou napsal Jay Conrad Levinson, který je považován za otce a zakladatele tohoto směru. Guerilla marketing definuje jako „nekonvenční marketingovou kampaň, jejímž účelem je dosažení maximálního efektu s minimem zdrojů“.

Jay Conrad Levinson – otec guerilla marketingu, foto: Ralph ZuranskiJay Conrad Levinson – otec guerilla marketingu, foto: Ralph Zuranski

Tento princip marketingu je odvozen od způsobu partyzánského boje. Guerilly byly malé partyzánské jednotky, které většinou čelily technicky lépe vybavené přesile. Úspěchy v boji jim přinášela právě znalost území, na kterém bojovaly, protože zpravidla šlo o jejich domácí teritorium, a samozřejmě chytrost, s jakou dokázaly protivníka překvapit, zaútočit na něj, či ho dokonce i porazit. Důležitou součástí při tvorbě guerillové kampaně je tedy vytvořit bojovou (marketingovou) strategii na přesně vytyčeném území.

Od osmdesátých let je guerilla marketing využíván nejen malými společnostmi, ale také velkými a nadnárodními firmami.

Jak si udělat levnou reklamu v přímém přenosu na Olympiádě? Firma Beats pozvala sportovce do klubu a rozdala jim sluchátka. Ty se pak objevila v řadě médií.Jak si udělat levnou reklamu v přímém přenosu na Olympiádě? Firma Beats pozvala sportovce do klubu a rozdala jim sluchátka. Ty se pak objevila v řadě médií.

Taktiky postavené na guerilla marketinku jsou nejvíce ze všeho nečekané, nekonvenční, interaktivní a obvykle levné.

Internet a sociální sítě nabízejí ohromný prostor pro uplatnění těchto chytrých marketingových taktik a strategií. Rychlost šíření zpráv je zde mnohem vyšší než v reálném světě a lidé se baví sdílením různých novinek a informací. V tomto prostředí je tedy skvělá příležitost objevovat účinné propagační strategie, které nezahrnují jen placené inzeráty.


Mohlo by vás zajímat:


Heslo zpracoval: Marek Rolný 2. 1. 2012 (aktualizace: 13. 12. 2022)

Jste připraveni vyladit svoji strategii?