Pojem guerilla marketing byl oficiálně poprvé použit v roce 1984 v knize Guerrilla Marketing, kterou napsal Jay Conrad Levinson, který je považován za otce a zakladatele tohoto směru. Guerilla marketing definuje jako „nekonvenční marketingovou kampaň, jejímž účelem je dosažení maximálního efektu s minimem zdrojů“.
Tento princip marketingu je odvozen od způsobu partyzánského boje. Guerilly byly malé partyzánské jednotky, které většinou čelily technicky lépe vybavené přesile. Úspěchy v boji jim přinášela právě znalost území, na kterém bojovaly, protože zpravidla šlo o jejich domácí teritorium, a samozřejmě chytrost, s jakou dokázaly protivníka překvapit, zaútočit na něj, či ho dokonce i porazit. Důležitou součástí při tvorbě guerillové kampaně je tedy vytvořit bojovou (marketingovou) strategii na přesně vytyčeném území.
Od osmdesátých let je guerilla marketing využíván nejen malými společnostmi, ale také velkými a nadnárodními firmami.
Taktiky postavené na guerilla marketinku jsou nejvíce ze všeho nečekané, nekonvenční, interaktivní a obvykle levné.
Internet a sociální sítě nabízejí ohromný prostor pro uplatnění těchto chytrých marketingových taktik a strategií. Rychlost šíření zpráv je zde mnohem vyšší než v reálném světě a lidé se baví sdílením různých novinek a informací. V tomto prostředí je tedy skvělá příležitost objevovat účinné propagační strategie, které nezahrnují jen placené inzeráty.
Mohlo by vás zajímat:
- Hesla: Astroturfing, Buzz marketing, Inbound marketing
- Využíváte parazitující marketing? (ambush marketing)
- TikTok a spol.: Nepodceňujte nové formáty a příležitosti