V dnešní době se běžně stává, že uživatel začíná nákupní proces na jiném zařízení, než na kterém jej dokončí. Podle průzkumu Googlu jde až o 85 % zákazníků e-shopů. Toto chování je důležité zohlednit při vyhodnocování všech online kampaní.
Kterému zdroji je připsána konverze — příklad
- Návštěvník hledá lednici a klikne na PPC reklamu zobrazenou v části Výsledky v Nákupech Google. Nenakoupí.
- E-shop, kde si návštěvník lednici prohlížel, začne zobrazovat mj. brandovou remarketingovou reklamu. Uživatel lednici stále nekoupil, ale už si e-shop pamatuje, a tak na banner neklikne, ale zadá jeho adresu přímo do prohlížeče. Zajímá se už o konkrétní typ, ale opět nenakoupí.
- Po několika dnech uživatel zadá konkrétní typ lednice do vyhledávače a klikne na odkaz stejného e-shopu, ale tentokrát v přirozených výsledcích vyhledávání. Opět nenakoupí.
- Nyní už si téměř vybral e-shop i typ lednice, a tak zadává konkrétní URL adresu e-shopu přímo do prohlížeče.
- Při poslední přímé návštěvě lednici koupí.
Atribuční model pak v podobných případech řeší to, kterému z uvedených zdrojů bude připsána zásluha za tuto objednávku.
Možnosti atribučních modelů v Google Analytics
- Poslední interakce — při použití tohoto atribučního modelu bude konverze v uvedeném příkladu připsána přímé návštěvnosti (direct).
- Poslední nepřímý proklik — při použití tohoto atribučního modelu bude konverze připsána návštěvnosti z vyhledávače (organic).
- První interakce — při použití tohoto atribučního modelu bude konverze připsána PPC kampani (cpc).
- Lineární atribuce — při použití tohoto atribučního modelu bude konverze lineárně rozdělena mezi všechny zdroje.
- Nárůst v čase — při použití tohoto atribučního modelu by největší kredit získaly kontaktní body, které jsou časově nejbližší provedené konverzi.
Při vyhodnocování kampaní v Google Analytics je pak důležité vědět, jaký atribuční model používáte.
Mohlo by vás zajímat:
- Jak nastavit cíle v Google Analytics
- 5 tipů pro efektivnější využití Google Analytics
- Nastavení strategie a vyhodnocování marketingu