Samotné značení kampaní je velmi jednoduché. Na začátku je však důležité pochopit, jak správně kampaně v Google Analytics rozlišovat a proč. Označením kampaně dosáhnete odlišení od návštěv z přiozených výsledků vyhledávání (organic) a od návštěv z odkazujících stránek (referral). Obvykle tedy odlišíte placené návštěvy od neplacených.
Co a jak označovat
Z prvního odstavce vyplynulo, že pro efektivní vyhodnocování návštěvnosti nemusíte nutně označovat všechny odkazy. V praxi to ani nejde. Určitě nemá smysl označovat odkazy z přirozených výsledků vyhledávání a z odkazujících stránek. Google Analytics automaticky rozpozná název vyhledávače a odkazující stránky.
Co je tedy vhodné označovat
- Všechny placené odkazy z webových stránek
- Všechny bannerové a reklamní kampaně
- Všechny odkazy z hormadných e-mailů a autoresponderů
Automatické označování kampaní v Google AdWords
V PPC systému Google AdWords je možné zapnout automatické označování reklamních kampaní. Zvažte jeho využití. My doporučujeme ruční označování, z důvodu lepší kontroly na značením kampaní. Jako médium kampaně však určitě použijte proměnou cpc, abyste oddělili placené výsledky vyhledávání od neplacených.
Jak vypadá označený odkaz
Neoznačené URL cílové stránky kampaně:
http://www.optimal-marketing.cz/ppc-reklama
Označené URL cílové stránky kampaně z e-mailového autoresponderu Kurz PPC reklamy:
http://www.optimal-marketing.cz/ppc-reklama?utm_source=autoresponder&utm_medium=email&utm_campaign=kurz-ppc-reklamy
Označené URL cílové stránky kampaně z PPC kampaně v Google AdWords:
http://www.optimal-marketing.cz/ppc-reklama?utm_source=adwords&utm_medium=cpc&utm_campaign=ppc-reklama
Význam proměnných v označeném odkazu
Ve svých kampaních můžete používat až pět proměnných.
- utm_source — Zdroj kampaně (facebook, seznam, adwords)
- utm_medium — Médium kampaně (cpc, email, banner)
- utm_campaign — Název kampaně (vámi zvolený název kampaně nebo produktu)
- utm_term — Termín (nebo klíčové slovo)
- utm_content — Obsah kampaně (verze reklamy např. při jejím A/B testování)
Při označování kampaní nemusíte nutně využívat všechny proměnné. V praxi obvykle stačí využít pouze Zdroj, Médium a Název kampaně.
Nástroje pro snadné označování kampaní
Ruční označování kampaní je poměrně pracné a proto na internetu existuje několik nástrojů, které můžete využít. Sám Google nabízí pro označování nástroj URL builder. My jsme si ho i pro vás trochu vylepšili a najdete ho na stránce Značkovač odkazů.
Vyřešení problematiky duplicit při označování kampaní
Pokud jste již u svého webu řešili SEO, tak jste možná při čtení článku zjistili, že označováním kampaní nám mohu vznikat nežádoucí duplicity. Proto, aby nedocházelo k indexování duplicitního obsahu při použití odkazu označeného parametrem, použijeme v odkazu místo otazníku ? křížek #. Při indexování stránek roboty vyhledávačů, je část URL za mřížkou obvykle zcela ignorována a proto nedochází k nežádoucím duplicitám.
Označené URL cílové stránky kampaně z e-mailového autoresponderu Kurz PPC reklamy:
http://www.optimal-marketing.cz/ppc-reklama#utm_source=autoresponder&utm_medium=email&utm_campaign=kurz-ppc-reklamy
Pamatujte! V tomto případě je ale nutné upravit měřící kód Google Analytics a pro případ, že se někde objeví měřící odkaz s parametrem, také přesměrování pomocí .htaccess.
Úprava měřícího kódu Google Analytics
Do měřícího kódu vložíme funkci _gaq.push(['_setAllowAnchor', true]); — viz. řádek 4 v následujícím kódu.
Zápis do .htaccess
RewriteCond %{QUERY_STRING} ^(utm_.*)$ RewriteRule ^(.*)$ /$1#%1? [R=301,NE,L] RewriteCond %{QUERY_STRING} ^(.*?)&(utm_.*)$ RewriteRule ^(.*)$ /$1?%1#%2 [R=301,NE,L]