Definujte jasně cíle svého webu
Pokud provozujete firemní web, měl by mít jasně definované cíle. Cílem webu může být odeslání objednávky, odeslání poptávkového formuláře, přihlášení se do e-mailového autoresponderu či cokoliv jiného (čemu říkáme konverze).
Ideální je, když tyto cíle můžete změřit, protože jak prý řekl Lord Kelvin: „Když něco nelze změřit, nelze to ani zlepšovat.“. A webová analytika je základním nástrojem pro optimalizaci webu a marketingových kampaní.
Kde nastavíte cíle v Google Analytics
Nastavení cílů v Google Analytics je poměrně snadné a provádí se v sekci Správce, v části Profily. Zde pak kliknete na záložku Cíle.
V Google Analytics je nyní možně nastavit pro jeden profil až 20 cílů. Cíle jsou pro přehlednost rozděleny do 4 sad. Každá sada pak obsahuje 5 cílů.
Samotné nastavení možnosti cílů si nejlépe ukážeme na konkrétní příkladu.
Nastavení konkrétního cíle: Odeslání objednávky
Typickým cílem firemního webu je odeslání poptávkového, či objednávkového formuláře. Nemusí to být zrovna e-shop. Můžete nabízet třeba nějaké služby, jeden hlavní produkt, nebo nabízíte nějakou ochutnávku služeb (e-book) za odeslaný kontakt zdarma.
Typ cíle
Ve všech uvedených příkladech je cílem webu zobrazení konkrétní (tzv. poděkovací) stránky. Typ cíle bude tedy adresa URL. Mimo tuto možnost nabízí Google Analytics ještě 3 další:
- Doba trvání návštěvy — tedy čas strávený na vašem webu
- Stránka/návštěva — tedy počet stran, které si uživatel prohlédl při jedné návštěvě
- Událost — tedy uskutečnění určité (např. javascriptové) události
Možnosti jednotlivých typů jsou patrné z jejich pojmenování. Nejčastěji však doporučujeme použít jako cíl zobrazení konkrétní stránky.
Podrobnosti cíle
Pokud jste si jako cíl zvolili Cíl adresy URL, zadáte nyní adresu cílové stránky (pole Cílová adresa URL).
Další volbou je Typ shody. Té je třeba věnovat pozornost pokud URL adresa cílové stránky ponese např. nějaké parametry. V takovém případě zadáme část adresy a nebo využijeme regulární výrazy. V opačném případě ponecháme volbu Přesná shoda.
Ke každému cíli můžete dále přiřadit i jeho hodnotu. Hodnota by měla vyjadřovat přínos, který pro vás splnění daného cíle má. Tuto položku však nemusíte nutně vyplňovat.
Jak v Google Analytics nastavit cestu k cíli
Pokud jsme podrobnosti cíle vzali pro zjednodušení hopem, tak nastavení cesty k cíli ale rozhodně pozornost věnujeme. Nastavení vám pomůže odhalit slabiny webu. Typickým příkladem může být například nákupní proces v e-shopu.
Samotné nastavení cesty k cíli v Google Analytics je poměrně intuitivní. Zaškrtnete pole Použít cestu a dále pokračujete podle příkladu uvedeném na následujícím obrázku.
Pamatujte: Měření a vyhodnocování cílů je základním krokem k optimalizaci webu a marketingových kampaní.