Reklamní PPC systémy
V České republice jsou nejznámější tyto reklamní systémy:
- Google Ads (do června 2018 Google AdWords) — reklamní systém společnosti Google, Inc.
- Sklik.cz — reklamní systém společnosti Seznam.cz, a.s.
- Meta Ads (dříve Facebook Ads) — reklamní systém společnosti Meta Platforms, Inc.
- eTarget — otevřená platforma, která kromě vlastní sítě poskytuje přístup do největších globálních sítí jako Rubicon, Google Display Network, Internet Billboard, Smart Adserver apod.
- AdFOX — služba byla v březnu 2011 zrušena.
Kde lze PPC reklamu vidět?
PPC reklamu můžete vidět ve vyhledávačích, na zpravodajských portálech a řadě partnerských webů obsahové sítě Google Ads a Sklik.cz (Seznam). Reklamy v sytému Meta Ads pak můžete vidět na sociálních sítích Facebook a Instagram.
PPC reklama ve vyhledávání
PPC reklama se zobrazí ve výsledcích vyhledávání Seznam a Google právě ve chvíli, kdy uživatel aktivně hledá to, co vy jako inzerent nabízíte.
Produktová PPC reklama
Produktové PPC reklamy můžete opět vidět nejčastěji ve výsledcích vyhledávání Seznam a Google. Zobrazují se obvykle na specifičtější longtailové dotazy — např. televize lg 4k, pračka se sušičkou šířka 40 cm apod.
Uživatel vidí ještě před kliknutím na reklamu obrázek produktu, aktuální cenu, prodejce a další informace, které jsou dostupné z XML feedu inzerenta.
PPC reklama v obsahové síti
PPC reklamy v obsahové síti se mohou na základě cílení zobrazovat v určitém kontextu, určitému publiku, v určitých lokalitách apod.
Obsahová síť Sklik.cz
PPC reklama v obsahové síti systému Sklik.cz se zobrazuje na nejčtenějších webech v České republice. Jde např. o servery Novinky.cz, Seznam Zprávy, iDnes.cz, Super.cz, Proženy.cz, Sport.cz, Sauto.cz, Nova.cz, JízdníŘády.cz, Sreality.cz, apod.
Podle informací serveru NetMonitor, z března 2018, můžete díky obsahové síti Sklik.cz zasáhnout přes 95 % české internetové populace.
Obsahová síť Google Ads
PPC reklama v obsahové síti systému Google Ads se zobrazuje na asi dvou milionech webů, videí a aplikací.
Reklamy v obsahové síti mohou podle serveru Comscore oslovit více než 90 % uživatelů internetu na celém světě.
Proč PPC reklama
- Lidé využívají vyhledávače, když hledají konkrétní informace, a proto je zde PPC reklama perfektně cílená.
- Jako inzerent neplatíte za to, že vaše reklamy někdo vidí, ale pouze za to, že přijde na váš web.
- U PPC reklamy můžete poměrně přesně měřit výsledky.
PPC reklama a měření její úspěšnosti
Měření a optimalizace PPC kampaní
Aby byla PPC reklama dlouhodobě úspěšná, je velice důležité reklamní kampaň průběžně vyhodnocovat a optimalizovat.
Poměrně často se stává, že si nedostatečně poučený inzerent PPC reklamu nastaví sám a ta, pokud není dál optimalizována na základě výkonu, vede k nevýhodným cenám.
Nastavení analytických nástrojů u PPC reklamy
U PPC reklamy je velmi důležité věnovat čas i nastavení analytických nástrojů a jejich následnému používání. Je důležité si zvolit správné klíčové metriky (KPI), které budete jako inzerent sledovat a hodnotit. Mezi nejpoužívanější metriky patří např. CPC (cost per click), CTR (click through rate) či oblíbené PNO (podíl nákladů na obratu).
Výkon kampaní e možné sledovat jak v samotném reklamním systému (Sklik.cz, Google Ads), tak např. i v Google Analytics.
Aukce a skóre kvality
Nákup reklamy v PPC systémech se realizuje pomocí aukce. Čím vyšší částku jste ochotni zaplatit za jeden proklik, tím větší šanci na lepší pozici máte. O samotném umístění inzerátu však nerozhoduje pouze nabídnutá cena, ale i tzv. skóre kvality.
Skóre kvality slouží k vyhodnocení kvalitativních faktorů reklamy počínaje metrikou CTR a konče kvalitou stránky, na kterou inzerát odkazuje (landing page). I proto je důležité při samotném plánování PPC kampaní připravit i kvalitní kreativu — tzn. texty reklam, bannery i samotné landing pages.